torsdag 4 oktober 2012

Öppet möte

 
 
Erika Ullberg var en mycket behaglig person att lyssna till men inte fick vi så mycket hopp om snar förändring.
 
Här följer ordväxlingen på vår grupps FaceBooksida
https://www.facebook.com/?sk=h_chr#!/groups/kvartstrafik/

Mia sammanfattade så bra att det får stå här.
Mia Andersson Alla som var där hörde säkert olika saker men min tolkning av vad Erika Ullberg sade är denna: Tjänstemännen som har koll på spårkapacitet, vagnpark osv säger att det inte är möjligt med högre turtäthet innan citybanan är byggd och det är 2017.
Då beräknar de att det skulle vara möjligt med 20-minuterstrafik till Bro under förutsättningar att de politiker som styr SL efter valet 2014 fattar beslut om att prioritera detta samt budgetera för att ev. även köpa in fler tåg.
Hon uppmanade alla som engagerat sig i frågan att fortsätta skapa opinion för det måste till för att de politiska besluten slutgiltigt ska fattas.
På samma sätt som Alliansen har lagt hundratals miljoner på den s.k. "NK-expressen" på eget bevåg kan en annan politisk majoritet omfördela och omprioritera gamla planer.
Hon pratade också om andra åtgärder som skulle kunna förbättra kollektivtrafiken i hela kommunen innan 2017 och med inspel från mötesdeltagarna diskuterades bl.a. att förbättra "bussmatningen" (roligt ord) av resenärer till både Bro och Kungsängens station (som får fler tåg i december) och förbättra t.ex. stationshuset och busshållsplatser (som vi behöver flera av).
Som oppositionspolitiker för socialdemokraterna kan inte Erika lova något men jag tyckte att hon var informativ, kom med kloka råd och var rak och ärlig om vad som krävs för att kunna förbättra pendeltågstrafiken till Bro.
Jag tyckte överlag att det var ett bra möte där både mötesdeltagarna och Erika fick informera om och diskutera olika aspekter av frågan! Kul att så många kom!
  •  
  •  
     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar