torsdag 4 oktober 2012

Planterar lök

Nu då det slutat att regna ska jag ut och sätta lite lökar.
I år provar jag 2 nya sorters vitlök vilka jag får smaka nästa höst. Numera är jag självförsörjande av vitlök för det är ju det allra enklaste att odla.
Sticker ner en klyfta var som helst där jag har ekologisk jord och dessutom förvirrar vitlöksdoften många insekter .

Vitlök 'Germidour'
 
 


 
Tidig, stor (medel 100 g), starkt violett lök med ca 13-20  klyftor.
Mycket vacker lök.
Flätbar blast. Kan dock få s.k. halslök.
Skördeklar ca 15-25/7 i Mälardalen.
Lämplig som färsk vitlök.
Lagringsduglig ca 8-10 månader

Vitlök "Flavor"
Denna vitlök har mycket starkare smak och skördas litet senare.
 
Ramslök
Har inte testat sätta dem förr men jag vill ju ha en ekoodlad och jag kommer att begränsa den i en pallkrage emellan Jordgubbsplantorna och Blåbärsbuskarna, så den inte sprider sig ohämmat. Får hoppas att inte jordgubbarna och blåbären smakar lök nästa år.
 
Ett par sorters Tulpaner blir det också.
En spännande, ganska ny tulpan är ‘Exotic emperor’. Det är en halvfylld variant av fosterianatulpanen ‘Purissima’, och blommar lika tidigt som sin släkting.
Lätt doftande, stora, rent vita blommor med gröna och gula strimmor på de yttersta kronbladen. Har kommit tillbaka till 100% de senaste tre åren. 35 cm hög.
 
Tulipa ‘Quebec’ är mycket snyggare i verkligheten än på bild, en riktig showstopper.
Den har flera blommor på varje stjälk, varav den största är riktigt stor.
Då den är så låg, bara ca 25 cm, så ger det en effekt av att blommorna kommer upp nästan direkt ur marken. Bladen är snyggt mönstrade.
‘Quebec’ är en Greigiitulpan, och blommar i slutet av april-början av maj här i Huddinge.
 
Det märkliga är att inte ens blomsterhandeln har hemma benmjöl vilket jag tycker är ett måste att ha vid plantering av lök för att de ska återkomma under många år. Får väl ge dem vedaska som jag har sparat några påsar av sedan jag hade vedspis.
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar